9.6.10

7 JENIS WAJAH MAYAT DI DALAM KUBUR

1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat…

Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah.Kawan-kawan, syirik ni jangan buat main-main, dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selam-lamanya…

2. Mayat yang mukanya berbentuk babi...

Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu, lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ni banyak, bukan berdua-duaan ditempat gelap, minum arak dan berjudi sahaja. Tak tutup aurat juga perbuatan keji. Bayangkanle sejak dari baligh lagi kawan-kawan tak pernah tutup aurat, berapa banyak dosa yang telah dikumpulkan. Siksa api neraka tersangat-sangat dan teramat-amatlah pedih oii....Kalau kawan-kawan nak tahu bagaimana rasanya, rasanya adalah 70 kali ganda panasnya dari api yang ada kat dunia nie… Warnanya api neraka ini hitam legam… Tersangat-sangatlah panas… kalau api neraka tu jatuh sebesar lubang jarum jer kat atas bumi nie maka akan tembuslah bumi… kawan-kawan cuba le cucuh hujung jari kawan-kawan dengan api tengok, macam mana rasanya?? Boleh tahan tak??!

3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam…

Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa. Aku rasa yang ni kawan-kawan faham…

4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup…

Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram nie banyak. Contohnya mencuri harta yang bukan milik kita, merompak, melesapkan duit kawan & sebagainya…

5. Mayat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruh tubuhnya…

Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata orang dan mengumpat orang...

6. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk daripada bangkai…

Itulah mayat orang yang suka makan “riba”…

7. Mayat yang wajahnya tersenyum…

Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh…




kisah insan