5.6.10

INNA SOLATI WANU SUKI WAMAH YAYA WAMAMA TI LILLAHI ROBBIL ALAMIN...TELAH LENYAP DI HATI?

INNA SOLATI WANU SUKI WAMAH YAYA WAMAMA TI LILLAHI ROBBIL ALAMIN...TELAH LENYAP DI HATI?

"Kehidupan dunia dijadikan indah dalam pandangan orang-orang kafir, dan mereka memandang hina orang-orang yang beriman. Padahal orang-orang yang bertakwa itu lebih mulia daripada mereka di hari kiamat. Dan Allah memberi rezki kepada orang-orang yang dikehendaki-Nya tanpa batas.~Al-Baqarah:212"

APABILA~
KEIKHLASAN TELAH LENYAP,
KETELUSAN TELAH PUPUS.
KETULUSAN TELAH LEBUR,
KEPENTINGAN & DUNIA MENJADI KIBLAT.
KASIHSAYANG HANYA KEPURAAN.
ISLAM PADA NAMA, UGAMA HANYA RETORIK.
ANAK TIDAK DI DIDIK, TAPI DITERNAK & DIBELA.~setakat untuk makan,pakai,mewah,tidur,hi
buran? apa beza dengan haiwan ternakan?

IMAN ,TAQWA,AL QUR'AN DIJADIKAN PERHIASAN, PERSENDAAN,HANTARAN,RIYA'&RITUAL?
HILANG NAMA ALLAH DIREBUT ORG KITA MARAH? ALLAH TIDAK KITA KENAL, TAK MALU?
HARGA DIRI MARUAH DIPERSENDA.
KEKAYAAN DIMEGAH2KAN.
PANGKAT DIJADIKAN BERHALA SEMBAHAN.
MANUSIA SEMAKIN JELAS BERWAJAH HAIWAN.
PENIPUAN IBLIS BERMAHARAJALELA.
TUNNGU LAH GEGARAN YANG SEMAKIN KERAP,
MALA PETAKA SEMAKIN BANYAK BERLAKU,
BALA SEMAKIN TERSERLAH KERANA TANGAN2 MANUSIA?
ROGOL,BUNUH,LIWAT,ROMPAK,TIKAM,RASUAH,GADUH,TIPU,RAGUT...TEMBAK,PUKUL GURU, BANTAI KAWAN, GEMPA, MALA PETAKA,BUANG BAYI, BUNUH BAYI,TSUNAMI,GEGARAN,H1N1,SAKIT,BANJIR...DLL.....
HATI MANUSIA SEDANG SAKIT TENAT...AKAN SANGAT PARAH JIKA TIDAK SEGERA DIRAWAT...


Rasulullah SAW pernah bersabda,maksudnya,"Jika engkau tidak merasa malu,maka buatlah apa sahaja." & KERANA HILANG MALU PADA ALLAH LAH MAKA MANUSIA MENJADI HAIWAN YANG TAMAK & RAKUS~ MALU ITU KAN IMAN? HILANG MALU, MAKA HILANG LENYAP LAH IMAN DI HATI SESEORG & TERMASUK LAH MEREKA DALAM GOLONGAN ORG2 YG SUDAH TIDAK BERIMAN PADA ALLAH?

Mustahil seorang itu beriman sedangkan hatinya lalai daripada mengingati Allah. Mustahil orang yang hatinya lalai sedangkan dia bertawakkal kepada Allah. Mustahil orang yang tidak bertawakal kepada Allah mentauhidkan Allah...
Sebenarnya iman itu payah dicapai kerana ianya mutiara yang tak ternilai. Dikurniakan Allah kepada orang yang benar2 menginginkannya.

...la yu'minu ahadukum...ditafsirkan tidak sempurna iman...kalau yang saya faham dari segi bahasa...tidak beriman seseorang kamu..

kenapa DI soal tentang dosa kecil ni...apakah maksud dosa kecil tu benda makhruh...sebab bila ada persepsi dosa kecil...buat tak pe nanti solat tanggal dosa tu..& BOLEH MINTA AMPUN?.sedangkan dosa itu adalah penderhakaan...setiap penderhakaan itu neraka...sebab bila nabi larang sahabat terus tinggal...tak tanya dosa tu besar ke kecil...

Hadis Nabi, berkata Izrail " Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah untuk mencabut nyawanya tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa" (riwayat oleh Abdullah bin Abbas)
'Wajah direnung 70kali sehari' Seandainya manusia sedar hakikat mereka sentiasa diperhatikan malaikat maut saban hari, nescaya mereka tidak akan lalai mengingati mati....

Kisah Nabi Ya'kub~Setelah Yusuf dibawa pergi, maka ayahnya, Ya'kub, kehilangan penglihatan karena airmata darah yang mengalir dari matanya. Nama Yusuf senantiasa di bibirnya. Akhirnya Malaikat Jibril datang padanya dan berkata, "Jika kau ucapkan lagi kata 'Yusuf,' akan kuhapus namamu dari daftar para nabi dan utusan." ...Ketika Ya'kub menerima amanat dari Tuhan ini, nama Yusuf tak pernah lagi terucap dari lidahnya, tetapi ia tak berhenti mengulang-ulangnya dalam hati. Suatu malam dilihatnya Yusuf dalam mimpi, dan sedianya hendak dipanggilnya, tetapi ingat akan perintah Tuhan, ia pun memukul-mukul dadanya dan merintih menzahirkan keluhan sedih dari hatinya yang bersih. Maka Jibril pun datang: "Tuhan berfirman bahwa meskipun kau tak mengucapkan nama 'Yusuf' dengan lidahmu, namun kau telah merintih menzahirkan keluhan di dalam HATI mu, dan dengan begitu, merusak segala berkat-manfaat taubatmu."

Nabi Ya'kub?....kalau kita siang malam lafaz, niat, igauan, mimpi, sebutan, tiada henti ingatan kita & hanya penuh dihati dengan lafaz selain ALLAH? .......RM,USD,$$$$$,HARTA,KERETA,RUMAH,WANITA,TAKHTA,"MEMAGUNG" KAN DIRI, memuja manusia?..AGUNG?

SADANGKAN Kata Saiyidina ALI k.w.j.~ "Sesaat aku terlalai & terlupa MU YA ALLAH terbatal lah SYAHADAH ku kepada MU...menderitalah aku.".- Kata Hamzah Fansuri~" sedetik aku terlalai mengingati MU ya ALLAH siksa nya ibarat tercerai nyawa dari badan, terbakar hangus hati ku sesaat tanpa MU Ya Allah...terhenti nafas ku meraung kesakitan yg amat sangat ibarat tersiatnya kulit dari daging ku YA ALLAH".`~Subhanallah
DUSTA YANG MANA LAGI… ? & SUKA KAH KITA TERTIPU DI DUNIA & TERTIPU DI AKHIRAT?

Akhir zaman ini MANUSIA SEMAKIN RENDAH NILAI KEMANUSIAAN KERANA terlalu banyak perkara,contoh,media, perlakuan,perbuatan niat contoh nya rancangan TV yg menggalakan & mendedahkan untuk berlaku perkara yg melanggar syariat, aqidah, bercanggah dgn Al Quran & Sunnah & terang2an melanggar adab & Akhlak Umat Islam~ Ramai yg... menonton nya semakin rosak dari generasi ke generasi?~PERIBAHASA CINA~"BELAJAR POSITIF 3 KURUN, BELAJAR NEGATIF 3 SAAT"?...JELAS KESAN NYA BERLAKU DALAM MASYARAKAT KITA? BILA RAHMAT SUDAH DIANGKAT...

sedikit demi sedikit maka akan terlucut lah pakaian malu=iman dari hati manusia...dan apa bila berkongsi nya bersama2 menonton nya tadi maka dgn secara tidak langsung akan teralpa & terlalai lah mereka bersama2 daripada mengingati ALLAH & hilanglah rasa hormat diantara ibubapa & anak2...

Dengan hilang nya malu maka akan hilang lah adab, akhlak & batasan dalam diri sehingga akhirnya menjadi kebiasaan segala sifat & akhlak2 yg dilarang oleh ALLAH & RASul...

Maka terzahir lah sifat2 kehaiwanan yg semakin kronik dari satu generasi ke satu generasi sepertimana kualiti manusia yg konon nya ISLAM yg dapat kita lihat pada hari ini? Yang telah dicemari & di penuhi dengan penyakita HATI iaitu hasad, dengki, khianat, loba, tamak, riak & takbur?

Selain dari itu...
1. Makanan & Rezeki yang semakin tidak jelas punca & sumber halal haramnya dari segi zahir batin, awal, akhir dari generasi ke generasi. Gejala Rasuah, Kroni, tidak beretika dan lain2 lagi gejala negatif adakah akan dapat melahirkan sumber rezeki yg jelas keberkatan nya?...APATAH LAGI MEMAAKAN HAK ORANG LAIN WALAU PUN ALASAN BAHAWA REZEKI ITU KITA YG CARI & PENAT LELAH KITA, ALLAH SENGAJA NAK UJI KITA, ADAKAH KITA AMANAH PADA ALLAH DGN MENGELUARKAN HAK ORG LAIN?...ATAU KITA ANGKUH KONON NYA KITA YG HEBAT, TUNGGU LAH SEMUA ITU AKAN MENJADI BAKARAN KITA DI NERAKA?

2. Manusia zaman ini di sebab kan apa yg telah di contohkan maka akan pasti dicontohi oleh generasi seterusnya? penurunan peratusan kualiti nilai diri manusia yg semakin rendah dari satu generasi ke satu generasi bila nilai iman sudah tidak dititik beratkan tetaapi nilai MATERIAL sudah menjadi TUHAN & SEMBAHAN? Maka rosak lah aqidah, lenyaplah NILAI IMAN?...LIHATLAH KESAN NYA DARI HARI KEHARI?Harap redha manusia lebih dari redha ALLAH?. muliakan & pujakan manusia lebih dari ALLAH?, megahkan manusia lebih dari ALLAH?...Agungkan KEHEBATAN manusia lebih dari ALLAH? Berbangga dgn manusia lebih dari ALLAH?...Gila kan DUIT,HARTA KEKAYAAN,DUNIA,MATERIAL LEBIH DARI ALLAH?


"BILA IBUBAPA YANG SEBAGAI MENTOR CONTOH KEPADA ANAK2 SUDAH MENYEMBAH MATERIAL,GILA DUNIA~MENUNJUK KAN CONTOH & MENGAJAR ANAK2 MEREKA BERKIBKLAT & BERTUHAN KAN JUGA MATERAL, SEGALA2 MENJADI DI JADI KAN LANDASAN & MATLAMAT UNTUK NAFSU, KEPENTINGAN PERIBADI, BERLUMBA2 DALAM MENGEJAR MATERIAL SEHINGGA SUDAH LENYAP IMAN MEREKA & SANGGUP MELAKUKAN APA SAHAJA DEMI TUHAN SEMBAHAN MEREKA?
MAKA ANAK2 MEREKA AKAN 100KALI GANDA MENJADI LEBIH TERUK LAGI?" JAHILIYAH MODEN?

Material & Niat kerana Nak kaya ,jadi jutawan segera, ketamakan,kerakusan akhirnya menjadi "trend" & kebiasaan bila manusia majoriti sudah hilang malu, maka terlucut lah iman di hati mereka? lenyap lah takwa di dalam jiwa mereka? kepura2an & keegoan,kesombongan, keangkuhan sedah menjadi sesuatu
yang sangat normal dalam hidup mereka?

CINTAKAN DUNIA
Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda;

"Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari i...tu?" Nabi s.a.w. menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah s.w.t. akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah s.w.t. akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'. Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi Muhammad s.a.w. kita menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".
H.R. Abu Daud

3. Bila sistem pendidikan juga dijadikan hanya sebagai alat untuk mencapai matlamat membesarkan Tuhan Material & TUHAN MANUSIA? SYIRIK? APATAH LAGI SEKIRANYA KITA LAKUKAN SEGALA2 NYA NIAT BUKAN KERANA ALLAH?

Rasulullah S.A.W bersabda, “Hamba Allah selalu mengatakan, 'Hartaku, hartaku', padahal hanya dalam tiga soal saja yang menjadi miliknya yaitu apa yang dimakan sampai habis, apa yang dipakai hingga rusak, dan apa yang diberikan kepada orang sebagai kebajikan. Selain itu harus dianggap kekayaan hilang yang ditinggalkan u...ntuk kepentingan orang lain,” (HR Muslim).

"Janganlah engkau memohonkan hajatmu kepada manusia, tetapi bermohonlah kepada ALLAH yang pintuNya tidak pernah tertutup. ALLAH amat murka jika engkau meninggalkan permohonan kepadaNya, sedangkan manusia akan marah jika engkau sering meminta kepadaNya."

Melakukan riak hanya merugikan dan mengundang pelbagai masalah. Fahamilah hadis berikut:
“Diriwayatkan daripada Jundub al-Alaqiy r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa yang (melakukan satu amalan) supaya orang menghormatinya, Allah akan menunjukkan aibnya dan sesiapa yang (melakukan suatu amalan kerana) ingin ...menunjuk-nunjuk kepada manusia, Allah akan memperlihatkan kecacatannya” (Bukhari & Muslim: 1720)

SESAT BARAT....KEMBALI KAH KITA PADA ALLAH ATAU BUMI PUN TIDAK MAHU MENERIMA KITA ?

Hadis Nabi: "Barangsiapa yang mencari redha Allah walaupun terpaksa berhadapan dengan marahnya manusia, maka Allah akan bersamanya, Manakala barangsiapa yang mencari redha manusia (walaupun) dengan kemurkaan Allah, maka Allah menyerahkan urusanya kepada manusia (Allah tidak peduli lagi hal individu ini di akhirat- tiada syafaat dan bantuan tentunya)

TIDAK KAH..."Yg wajib di BESARKAN HANYA ALLAH, bukan diri kita? Yg wajib kita kenal hanya ALLAH, bukan lain? Yg wajib kita puji hanya ALLAH, bukan manusia? YG wajib Kita Puja hanya ALLAH, bukan bermegah2 dgn diri kita, harta kita, terror nya kita, power nya kita...sebab, tu semua di panggil SYIRIK...ALLAH MARAH.!!!

JANJI ALLAH SEMAKIN DEKAT.& PASTI BENAR?..TANDA2 KIAMAT SUDAH HAMPIR TAMAT..ADAKAH KITA SELAMAT DI DUNIA & DI AKHIRAT? SEDANGKAN MANUSIA MASIHRAMAI YANG BERLUMBA2 LALAI,ALPHA & LUPA?