6.6.10

Tips Mengatasi Panas Baran

TIPS Mengatasi Pasangan Panas Baran.

Anda seorang panas baran? Atau mempunyai pasangan panas baran? Secara amnya, aku mengaku yang aku juga seorang yang panas baran. Namun dalam kategori boleh dikawal. Pernah satu ketika aku diperlekeh oleh sebilangan rakan dengan kata-kata; “Panas baran macam ni… sapa lah yang nak kawin dengan nko agaknye..” Hehehe.. alhamdulillah… dah kawin pon aku.

Baiklah, tanpa membuang masa, ini adalah tips dari aku dan isteri tercinta dalam mengangani masalah panas baran (aku lah tuh). Diharap dengan perkongsian ini sedikit sebanyak dapat memberi sedikit tips kepada kamu yang berhadapan dengan masalah ini. Jangan terburu-buru buat keputusan ye.. mari kita tengok dulu.

TIPS Mengatasi Pasangan Panas Baran.

Beri Masa, ingat ALLAH,Istighfar,selawat...
tenang kan diri – Selalunya orang tengah marah ni, dia suka membebel. jadi kepada kamu yang berhadapan dengan masalah sedemikian, sila bagi masa kepada pasangan atau rakan kamu yang dirasuk hantu tu untuk melepaskan kemarahannya. Memang aku akui, pada masa tersebut kata-katanya amat pedih, dan kamu pulak meluap-luap nak jawab. Eh… sabor.. kang ade pinggan mangkok tak pon kerusi meja yang terbang plak.

Jangan Melawan ingat ALLAH,Istighfar,selawat...tenang kan diri , - Kalau melawan, memang kamu telah memburukkan keadaan. Sabar lah.. bagi la dia cakap apa yang dia nak cakap dulu. Kalau kita potong cakap dia… lagi la dia naik hangin. Karang… dah lenguh mulut tuh membebel.. senyap la dia tuh~

Jangan Memaling muka atau menjauhkan diriingat ALLAH,Istighfar,selawat...tenang kan diri , - Sesetengah pasangan akan berasa takut bila pasangan dia naik angin. Mungkin risau dicedera atau di pukul. Aku selalu berpesan kepada Isterti tercinta, kalau aku naik hantu…. sila jangan jauhkan diri. Pandang muka dia yang tengah marah tuh.. meskipun mukanya mencuka dan menyinga. Sentiasa lontarkan senyuman. Orang perempuan ni ibarat air penawar untuk jiwa lelaki yang sedang terbakar. Orang yang marah ni sebenarya berkehendakkan perhatian kamu. Sila beri tumpuan apa yang dia bebelkan tuh. Mungkin ada kebenaran dan silap kita di situ.

Bersedia Bertindak ingat ALLAH,Istighfar,selawat...tenang kan diri , – Orang tengah marah atau naik hantu ni mempunyai perangai yang tidak terjangka. Apa yang anda boleh buat ketika ini, cuba tanya sama ada dia haus atau lapar… mungkin itu salah satu faktor punca kemarahan. Jadi tunggu apa lagi? Pergi la buat air tuh…!!! hahaha… *tak reti-reti la nkorang neh~*

Mengaku kesalahan ingat ALLAH,Istighfar,selawat...tenang kan diri , – Kalau kita tak salah…. takkan la tiba-tiba jer pasangan kita tuh nak marah kan? Melainkan dia dah sewel. Mesti ada perkara yang buatkan dia marah atau meradang. Selalunya sebelum tercetus kemarahan… mesti dia bebel dulu kan? Jadi aku sarankan kepada kamu, mengaku saja apa yang dia bebelkan tuh… “Betul sayang.. saya mengaku salah… saya mintak maaf ye..” Hahh… kan senang.. dia pon terus surut marahnya…

Pada perkiraan aku, banyak lagi yang boleh ditulis dalam topik kali ini. Mungkin kamu juga ingin menambah… mari kita bincangkan. Siapa tahu idea kamu itu dapat membantu rakan kita yang sedang berhadapan dengan situasi macam ni. Lima dari saya.. selebihnya mungkin pengalaman kamu yang amat bernilai untuk perkongsian bersama.

Insyallah, everything from ALLAH, With ALLAH,To ALLAH?